Siirry suoraan sisältöön

Kuinka lapset ja nuoret voivat? Lasten ja nuorten mielenterveyden vahvistaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EX05

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Hanna Vatanen
  • Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Aika ja paikka

Moodle verkkoalusta 21.10 - 20.12.2024.
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan tammikuussa 2025.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa. Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua eikä työelämäyhteistyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Sisällön jaksotus

- orientaatio ja omat oppimistavoitteet 21.10 - 27.10.
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 21.10. - 3.11.
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 4.11. - 17.11.
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 18.11. - 1.12.
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 2.12. - 15.12.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 9.12. - 20.12.
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 9.12. - 20.12.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.

Hyväksytyn suorituksen kriteerit:

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 15.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Hanna Vatanen
  • Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Aika ja paikka

Moodle verkkoalusta 18.3. - 26.5.2024
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan kesäkuussa 2024.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa. Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Sisällön jaksotus

- orientaatio ja omat oppimistavoitteet 18.3. - 24.3.
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 18.3. - 31.3.
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 1.4. - 14.4.
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 15.4. - 28.4.
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 29.4. - 12.5.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 13.5. - 19.5.
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 20.5. - 26.5.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.

Hyväksytyn suorituksen kriteerit:

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 15.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Opettaja
  • Hanna Vatanen
  • Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Aika ja paikka

Moodle verkkoalusta 23.10 - 22.12.2023
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan tammikuussa 2024.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on kirjattuna Moodlessa. Oppimiateriaali on saatavana sähköisesti.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Sisällön jaksotus

- orientaatio ja omat oppimistavoitteet 23.10 - 29.10.
- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 23.10 - 5.11.
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 6.11 - 19.11.
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 20.11 - 3.12.
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 4.12 - 17.12.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 11.12 - 22.12.
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 18.12 - 22.12.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.

Hyväksytyn suorituksen kriteerit:

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Opettaja
  • Hanna Vatanen
  • Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Aika ja paikka

Moodle verkkoalusta 13.3 -19.5.2023.
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan kesäkuussa 2023.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä
Mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
Kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
Mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Sisällön jaksotus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 13.3. - 26.3.2023
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 27.3. - 9.4.2023
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 10.4. - 23.4.2023
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 24.4.-7.5.2023.
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 8.5.-14.5.2023
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 15.5.-21.5.2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.

Hyväksytyn suorituksen kriteerit:

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.

Ilmoittautumisaika

09.09.2022 - 18.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Opettaja
  • Hanna Vatanen
  • Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja

Anna O'Sullivan

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Aika ja paikka

Moodle verkkoalusta 24.10.-23.12.2022
Opintojakson suoritusmerkinnät kirjataan tammikuussa 2023.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä
Mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
Kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
Mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja ryhmässä opiskellen Metropolian verkko-oppimisalustalla.
Opintojakson tehtävät on aikataulutettu. Niitä ei ole mahdollista suorittaa mukautetussa aikataulussa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät suoritettava aikataulun mukaisesti.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Sisällön jaksotus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys 24.10. - 6.11.22
- lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen 7.11. - 20.11.22
- varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto 21.11. - 4.12. 22
- näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä 5.12. - 18.12.22
- yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa 19.12. - 23.12.22
- monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa 19.12. - 23.12.22

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen annetussa aikataulussa opintojakson toteutuksen aikana.

Hyväksytyn suorituksen kriteerit:

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti luotettavista tietolähteistä ja käyttää teeman tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- tuo osaamisensa ryhmän käyttöön
- tunnistaa ammattialan eettisiä periaatteita

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Opettaja
  • Asta Lassila
  • Anna O'Sullivan
Vastuuopettaja

Asta Lassila

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija:
• osaa kuvata perustiedot lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä
• osaa etsiä ja soveltaa tietoa lasten ja nuorten mielenterveyden edistämisestä
• tunnistaa varhaisen puuttumisen tarpeen ja tietää puheeksi oton periaatteet
• syventää osaamista lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyöstä
• tunnistaa perheen kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• osaa hyödyntää lasten ja nuorten mielenterveystyön monialaisia verkostoja sekä kolmannen sektorin palveluja

Sisältö

Sisältö:
• lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa

Aika ja paikka

Moodle verkkoalusta 14.3.2022- 22.5.2022

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus tarkentuu ennen opintojakson alkua
Oppimateriaali verkkototeuksessa ja oppimistehtävissä

mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7072146
https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyden-edistaminen
kansallinen mielenterveystyön strategia https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveysstrategia
Yeesi, https://www.yeesi.fi/tutustu/mielenterveyden-edistaminen/
Mieli ry, lasten ja nuorten mielenterveystaidot, https://mieli.fi/materiaalit-ja-koulutukset/tietoa-mielenterveyden-vahvistamisesta/lapset-ja-nuoret/
mielenterveyden editäminen varjhaiskasvatuksesta toisen asteen koulutukseen, thl, https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130003/URN_ISBN_978-952-302-613-1.pdf?sequence=1
Nyyti
ym

Opetusmenetelmät

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelu eikä työelämäyhteistyötä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät suoritettu ajallaan

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Sisällön jaksotus

- lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys,1op
• lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen, 1 op
• varhainen tunnistaminen ja puheeksi otto, 1op
• näyttöön perustuva toiminta lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdetyössä, 1 op
• yhteistyö lasten, nuorten ja perheiden kanssa, 0.5
• monialainen palvelujärjestelmä lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemisessa, 0.5 op

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kaikkien oppimistehtävien (1-6) hyväksytty suorittaminen opintojakson toteutuksen aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella palauttamalla ensimmäisen oppimistehtävän sovittuna ajankohtana.

Verkkototeutus Moodle oppimisalustalla
Moodle oppimistehtävät suoritettu hyväksytysti ajallaan

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on mielenterveys- ja päihdetyön opintoja 5 op jo suoritettuna amk-opinnoissa.