Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatrian perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00EJ64

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää neuropsykiatrian aseman neurologian ja psykiatrian välimaastossa. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä ja oireyhtymiä: autismikirjo; ADHD; Touretten oireyhtymä; laaja-alaiset oppimisvaikeudet; skitsofrenia. Opiskelija hahmottaa oireyhtymien neuropsykologiasta kehitystaustaa. Opiskelijalla on perusvalmiuksia kohdata työelämässä neuropsykiatrisia asiakkaita.

Sisältö

- neuropsykiatria tieteenalana
- tavallisimmat neuropsykiatriset piirteet ja oireyhtymät
- neuropsykiatristen piirteiden kehittyminen neuropsykologian näkökulmasta
- neuropsykiatristen piirteiden kohtaaminen yleisellä tasolla asiakastyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrian asemaa tieteenalana. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua neuropsykiatristen piirteiden tunnistamisessa. Opiskelija kykenee erottelemaan neuropsykiatrisia piirteitä ja yhdistämään niitä eri diagnooseihin sekä oirekuviin. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen häiriöiden eri aivomekanismeja ja osaa analysoida niitä. Opiskelija hahmottaa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamisen tavoitteita ja haasteita erilaisissa asiakaskohtaamisissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti neuropsykiatrian asemaa tieteenalana ja tunnistaa siihen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Opiskelija kykenee tekemään hallittuja, perusteltuja argumentteja neuropsykiatristen piirteiden ja oireiden tunnistamisesta piirteiden kirjon ja oireyhtymien kriteerit sekä normaalivaihtelun huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua koskien neuropsykiatristen oireiden diagnosointia. Opiskelija hallitsee hyvin tietoa erilaisten neuropsykiatristen häiriöiden yhteisistä ja erillisistä aivomekanismeista. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää monipuolisesti ajattelun ja havainnoinnin tapoja eri asiakaskohtaamisissa ja huomioiden neuropsykiatriset piirteet mukauttaa omaa toimintaansa kohtaamisissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 17.12.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Eeva Tawast
Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää neuropsykiatrian aseman neurologian ja psykiatrian välimaastossa. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä ja oireyhtymiä: autismikirjo; ADHD; Touretten oireyhtymä; laaja-alaiset oppimisvaikeudet; skitsofrenia. Opiskelija hahmottaa oireyhtymien neuropsykologiasta kehitystaustaa. Opiskelijalla on perusvalmiuksia kohdata työelämässä neuropsykiatrisia asiakkaita.

Sisältö

- neuropsykiatria tieteenalana
- tavallisimmat neuropsykiatriset piirteet ja oireyhtymät
- neuropsykiatristen piirteiden kehittyminen neuropsykologian näkökulmasta
- neuropsykiatristen piirteiden kohtaaminen yleisellä tasolla asiakastyössä

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan 15.1.-10.3.2024 ja toteutus on täysin virtuaalinen, omassa etenemistahdissa toteutettava (ei on-line-opetusaikoihin sidottu: orientaatio on-line 15.1.2024 klo 12-14 Zoomissa, mutta myös myöhemmin nauhoitteena katsottavissa). Opiskelijat saavat Zoom-linkin ja kurssimateriaalien Moodle-työtilan tunnukset viestillä ennen orientaatiota. Suositellaan tulemaan orientaatioon paikalle on-line, jotta mahdollisiin omiin kysymyksiin oppimistehtävistä tai kurssin sisällöllisistä asioista saa vastaukset 15.1.2024. Työskentely kurssilla vaatii itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

- Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa ja siitä kerrotaan orientaatiossa 15.1.2024 (saatavilla joko täysin tai miltei täysin etänä).
- Opintojaksolle on osoitettu kurssikirjallisuutta ja verkkomateriaalia.
- Kurssin verkkoluennoista valtaosa koostuu neuropsykiatristen asiakasryhmien kanssa työskentelevien psykologian lehtoreiden Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren koostamista H5P-toiminnallisista eli aktivoivista ja pieniä välitehtäviä sisältävistä luentonauhotteista. Materiaaleista, ohjauksesta ja Moodle-työtilan toiminnoista vastaa tällä toteutuksella Eeva Tawast.

Opetusmenetelmät

- Kurssi toteutetaan täysin virtuaalitoteutuksena 15.1.-10.3.2024 (orientaatio on-line 15.1.2024 klo 12-14 ja myöhemmin nauhoitteena katsottavissa)
- Työmuoto on täysin itsenäinen opiskelu: opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa. Osan tehtävistä saa halutessaan tehdä opintopiirimäisesti muiden kurssilla olevien kanssa.
- Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan monipuolisella verkko-opetuksella.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarvittaessa (erikseen sopien, opiskelijan oltava itse aktiivinen) perustetaan uusijoille uusintatentti toukokuulle 2024 Metropolian Myllypuron kampukselle. Ensisijainen suoritustapa on osoitetun materiaalin itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävien palauttaminen takarajaan mennessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Osaamisen voi osoittaa opintojakson tehtävät palauttamalla, mutta takarajan jälkeen myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op = 5 x 27h

Lisätietoja opiskelijoille

Syysperiodeissa 2024 on tälle opintojaksolle jatkokurssit:
Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen 5 op
Neuropsykiatrinen kuntoutus 5 op
-
Ilmoittautuminen näihin alkaa muiden syksyn 2024 opintojaksojen ilmoittautumisten yhteydessä ja perustietovaatimuksena on riittävä ymmärrys neuropsykiatrian perusteista (mm. tämä opintojakso on erittäin hyvä pohjatietojen osalta).
-
Mukaan otetaan maksimissaan 100 ensimmäistä ilmoittautunutta. Suositellaan orientaatiokerralle 15.1.2024 osallistumista, jotta pääset kysymään mahdollisesti epäselväksi jääneitä asioita ennen hyvin itsenäistä verkko-opiskelua. Orientaatiosta toimitetaan mahdollisuuksien mukaan kuitenkin tallenne kurssin Moodle-työtilaan.
-
Moodle-työtilasta informoidaan mukaan kurssille mahtuneita sähköpostitse viimeistään 11.1.2024.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrian asemaa tieteenalana. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua neuropsykiatristen piirteiden tunnistamisessa. Opiskelija kykenee erottelemaan neuropsykiatrisia piirteitä ja yhdistämään niitä eri diagnooseihin sekä oirekuviin. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen häiriöiden eri aivomekanismeja ja osaa analysoida niitä. Opiskelija hahmottaa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamisen tavoitteita ja haasteita erilaisissa asiakaskohtaamisissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti neuropsykiatrian asemaa tieteenalana ja tunnistaa siihen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Opiskelija kykenee tekemään hallittuja, perusteltuja argumentteja neuropsykiatristen piirteiden ja oireiden tunnistamisesta piirteiden kirjon ja oireyhtymien kriteerit sekä normaalivaihtelun huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua koskien neuropsykiatristen oireiden diagnosointia. Opiskelija hallitsee hyvin tietoa erilaisten neuropsykiatristen häiriöiden yhteisistä ja erillisistä aivomekanismeista. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää monipuolisesti ajattelun ja havainnoinnin tapoja eri asiakaskohtaamisissa ja huomioiden neuropsykiatriset piirteet mukauttaa omaa toimintaansa kohtaamisissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Eeva Tawast
Vastuuopettaja

Eeva Tawast

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää neuropsykiatrian aseman neurologian ja psykiatrian välimaastossa. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä ja oireyhtymiä: autismikirjo; ADHD; Touretten oireyhtymä; laaja-alaiset oppimisvaikeudet; skitsofrenia. Opiskelija hahmottaa oireyhtymien neuropsykologiasta kehitystaustaa. Opiskelijalla on perusvalmiuksia kohdata työelämässä neuropsykiatrisia asiakkaita.

Sisältö

- neuropsykiatria tieteenalana
- tavallisimmat neuropsykiatriset piirteet ja oireyhtymät
- neuropsykiatristen piirteiden kehittyminen neuropsykologian näkökulmasta
- neuropsykiatristen piirteiden kohtaaminen yleisellä tasolla asiakastyössä

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan 29.8.-23.10.2022 ja toteutus on täysin virtuaalinen, omassa etenemistahdissa toteutettava (ei on-line-opetusaikoihin sidottu: orientaatio on-line 30.8.2022 klo 9-11 Zoomissa, mutta myös myöhemmin nauhoitteena katsottavissa). Opiskelijat saavat kurssimateriaalien Moodle-tunnukset viimeistään 29.8.2022 ja suositellaan toki tulemaan orientaatioon paikalle on-line, jotta mahdollisiin omiin kysymyksiin oppimistehtävistä tai kurssin sisällöllisistä asioista saa vastaukset 30.8.2022.

Oppimateriaalit

- Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa ja siitä kerrotaan orientaatiossa (saatavilla joko täysin tai miltei täysin etänä).
- Opintojaksolle on osoitettu kurssikirjallisuutta ja verkkomateriaalia.
- Kurssin verkkoluennoista valtaosa koostuu neuropsykiatristen asiakasryhmien kanssa työskentelevien psykologian lehtoreiden Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren koostamista H5P-toiminnallisista eli aktivoivista ja pieniä välitehtäviä sisältävistä luentonauhotteista. Materiaaleista, ohjauksesta ja Moodle-työtilan toiminnoista vastaa tällä opintojaksolla Eeva Tawast.

Opetusmenetelmät

- Kurssi toteutetaan täysin virtuaalitoteutuksena 29.8.-23.10.2022 (orientaatio on-line 30.8.2022 klo 9-11 ja myöhemmin nauhoitteena katsottavissa)
- Työmuoto on täysin itsenäinen opiskelu: opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa. Osan tehtävistä saa toki halutessaan tehdä opintopiirimäisesti muiden kurssilla olevien kanssa.
- Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan monipuolisella verkko-opetuksella.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarvittaessa (erikseen sopien) perustetaan uusijoille uusintatentti syyslukukauden 2022 joulukuun yleiseen uusintakoetilaisuuteen Metropolian Myllypuron kampukselle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Osaamisen voi osoittaa opintojakson tehtävät palauttamalla, mutta takarajan jälkeen myös uusimalla opintojakson oppimistavoitteiden mukaiset sisällöt tenttimällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27h opiskelijan työtä, 5op = 5 x 27h

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollisesti kevätperiodeissa 2023 on tälle opintojaksolle jatkokurssit:
Neuropsykiatrisen lapsiasiakkaan toimintakyvyn tukeminen 5 op
Neuropsykiatrinen kuntoutus 5 op
-
Ilmoittautuminen näihin alkaa muiden kevään 2023 opintojaksojen ilmoittautumisten yhteydessä ja perustietovaatimuksena on riittävä ymmärrys neuropsykiatrian perusteista (mm. tämä opintojakso on erittäin hyvä pohjatietojen osalta).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan neuropsykiatrian asemaa tieteenalana. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua neuropsykiatristen piirteiden tunnistamisessa. Opiskelija kykenee erottelemaan neuropsykiatrisia piirteitä ja yhdistämään niitä eri diagnooseihin sekä oirekuviin. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen häiriöiden eri aivomekanismeja ja osaa analysoida niitä. Opiskelija hahmottaa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamisen tavoitteita ja haasteita erilaisissa asiakaskohtaamisissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti neuropsykiatrian asemaa tieteenalana ja tunnistaa siihen liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä. Opiskelija kykenee tekemään hallittuja, perusteltuja argumentteja neuropsykiatristen piirteiden ja oireiden tunnistamisesta piirteiden kirjon ja oireyhtymien kriteerit sekä normaalivaihtelun huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa kriittistä ajattelua koskien neuropsykiatristen oireiden diagnosointia. Opiskelija hallitsee hyvin tietoa erilaisten neuropsykiatristen häiriöiden yhteisistä ja erillisistä aivomekanismeista. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää monipuolisesti ajattelun ja havainnoinnin tapoja eri asiakaskohtaamisissa ja huomioiden neuropsykiatriset piirteet mukauttaa omaa toimintaansa kohtaamisissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatriaan kuuluvia teemoja ja osaa määritellä tavallisimpia neuropsykiatrisia piirteitä. Opiskelija tunnistaa neuropsykiatristen piirteiden ja oireyhtymien kehityksellisen perustan ja ymmärtää piirteiden taustalla olevia aivotoimintojen perusmekanismeja. Opiskelija osoittaa tutustuneensa neuropsykiatristen piirteiden kohtaamiseen asiakastyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5