Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: XX00DP94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, promotiivinen ja preventiivinen terveyden edistäminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämisessä
- tuntee monitasoiset terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijät, sosioekologinen malli terveyden determinanteista
- tuntee kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat, toiminnan rakenteet ja tasot, keskeiset organisaatiot ja kontekstit (settings)
Sisältö
Terveyden sekä terveyden edistämisen käsitteet (WHO ja muut määritelmät). Terveyden edistämisen tasot. Terveyden edistäminen kansainvälisesti. Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset rakenteet, strategiat, ohjelmat ja instituutiot (EU, WHO, IUHPE, EUHPA etc..).
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin eritasoisia taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset strategiat, ohjelmat, toiminnan rakenteet, organisaatiot, toimijatahot, kontekstit
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 18.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Teija Rautiola
Vastuuopettaja
Teija Rautiola
Ryhmät
-
VOKMetropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, promotiivinen ja preventiivinen terveyden edistäminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämisessä
- tuntee monitasoiset terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijät, sosioekologinen malli terveyden determinanteista
- tuntee kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat, toiminnan rakenteet ja tasot, keskeiset organisaatiot ja kontekstit (settings)
Sisältö
Terveyden sekä terveyden edistämisen käsitteet (WHO ja muut määritelmät). Terveyden edistämisen tasot. Terveyden edistäminen kansainvälisesti. Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset rakenteet, strategiat, ohjelmat ja instituutiot (EU, WHO, IUHPE, EUHPA etc..).
Aika ja paikka
Syksyn 2.periodi 25.10.2022- 31.12.2022
Virtuaali-/ etätoteutus
Aikataulu- ja sisältösuunnitelma: https://fi.padlet.com/teija_rautiola1/2pc5b8paxww9
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja linkit materiaaliin tarjotaan Moodle-alustalla: Campus Online Syksy 22, Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassa
Opetusmenetelmät
Virtuaalitoteutus, Moodle alusta: Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet, Campus Online Syksy 22, XX00DP94-3006: https://moodle.metropolia.fi/course/edit.php?id=6024, Blogi (Blogger), kutsun yhteistoiminnalliseen blogiin; https://terveydenedistaminensyksy22.blogspot.com/ saat toteutuksen alussa.
-Etäopetus ja -ohjaus / yksilö- ja ryhmätehtävät (keskustelut Teamsissa).
-Orientaatio ti 25.10 klo 12.30-15.30 ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/63790921336
(nauhoite ladataan myöhemmin Moodle-työtilaan).
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op: 135 h itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa verkkoperustaista työskentelyä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
opinjakson päättyessä opiskelija
- omaa monialaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuntien, organisaatioiden, yritysten ja kolmannen sektorin kentällä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tunnistaa terveyden edistämistoimet, mahdollisuudet ja haasteet eri toimialoilla (myös digitointivaihtoehdot)
- osoittaa taitoja, joita tarvitaan tehokkaan kumppanuuden kehittämiseen, toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.
Sisällön jaksotus
Työskentely käsikirjoitus on Moodlessa.
Ajoitus suunnitelma ja sisältö on kuvattu myös padletissa https://padlet.com/teija_rautiola1/2pc5b8paxww9
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin eritasoisia taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset strategiat, ohjelmat, toiminnan rakenteet, organisaatiot, toimijatahot, kontekstit
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttävästi suoritetut tehtävät ja osallistuminen verkko-opetukseen ja ohjaukseen.
Hylätty (0)
opinjakson päättyessä opiskelija
- omaa monialaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuntien, organisaatioiden, yritysten ja kolmannen sektorin kentällä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tunnistaa terveyden edistämistoimet, mahdollisuudet ja haasteet eri toimialoilla (myös digitointivaihtoehdot)
- osoittaa taitoja, joita tarvitaan tehokkaan kumppanuuden kehittämiseen, toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.