Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassaLaajuus (5 op)

Tunnus: XX00DP94

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, promotiivinen ja preventiivinen terveyden edistäminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämisessä
- tuntee monitasoiset terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijät, sosioekologinen malli terveyden determinanteista
- tuntee kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat, toiminnan rakenteet ja tasot, keskeiset organisaatiot ja kontekstit (settings)

Sisältö

Terveyden sekä terveyden edistämisen käsitteet (WHO ja muut määritelmät). Terveyden edistämisen tasot. Terveyden edistäminen kansainvälisesti. Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset rakenteet, strategiat, ohjelmat ja instituutiot (EU, WHO, IUHPE, EUHPA etc..).

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin eritasoisia taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset strategiat, ohjelmat, toiminnan rakenteet, organisaatiot, toimijatahot, kontekstit

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 18.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Teija Rautiola
Vastuuopettaja

Teija Rautiola

Ryhmät
  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, promotiivinen ja preventiivinen terveyden edistäminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla, salutogeeninen lähestymistapa terveyden edistämisessä
- tuntee monitasoiset terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijät, sosioekologinen malli terveyden determinanteista
- tuntee kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat, toiminnan rakenteet ja tasot, keskeiset organisaatiot ja kontekstit (settings)

Sisältö

Terveyden sekä terveyden edistämisen käsitteet (WHO ja muut määritelmät). Terveyden edistämisen tasot. Terveyden edistäminen kansainvälisesti. Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset rakenteet, strategiat, ohjelmat ja instituutiot (EU, WHO, IUHPE, EUHPA etc..).

Aika ja paikka

Syksyn 2.periodi 25.10.2022- 31.12.2022
Virtuaali-/ etätoteutus
Aikataulu- ja sisältösuunnitelma: https://fi.padlet.com/teija_rautiola1/2pc5b8paxww9

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja linkit materiaaliin tarjotaan Moodle-alustalla: Campus Online Syksy 22, Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassa

Opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus, Moodle alusta: Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet, Campus Online Syksy 22, XX00DP94-3006: https://moodle.metropolia.fi/course/edit.php?id=6024, Blogi (Blogger), kutsun yhteistoiminnalliseen blogiin; https://terveydenedistaminensyksy22.blogspot.com/ saat toteutuksen alussa.
-Etäopetus ja -ohjaus / yksilö- ja ryhmätehtävät (keskustelut Teamsissa).

-Orientaatio ti 25.10 klo 12.30-15.30 ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/63790921336
(nauhoite ladataan myöhemmin Moodle-työtilaan).

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op: 135 h itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa verkkoperustaista työskentelyä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

opinjakson päättyessä opiskelija
- omaa monialaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuntien, organisaatioiden, yritysten ja kolmannen sektorin kentällä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tunnistaa terveyden edistämistoimet, mahdollisuudet ja haasteet eri toimialoilla (myös digitointivaihtoehdot)
- osoittaa taitoja, joita tarvitaan tehokkaan kumppanuuden kehittämiseen, toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.

Sisällön jaksotus

Työskentely käsikirjoitus on Moodlessa.

Ajoitus suunnitelma ja sisältö on kuvattu myös padletissa https://padlet.com/teija_rautiola1/2pc5b8paxww9

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin eritasoisia taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset strategiat, ohjelmat, toiminnan rakenteet, organisaatiot, toimijatahot, kontekstit

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttävästi suoritetut tehtävät ja osallistuminen verkko-opetukseen ja ohjaukseen.

Hylätty (0)

opinjakson päättyessä opiskelija
- omaa monialaisia tietoja ja taitoja, joita tarvitaan kuntien, organisaatioiden, yritysten ja kolmannen sektorin kentällä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tunnistaa terveyden edistämistoimet, mahdollisuudet ja haasteet eri toimialoilla (myös digitointivaihtoehdot)
- osoittaa taitoja, joita tarvitaan tehokkaan kumppanuuden kehittämiseen, toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.